Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola, Jičín, Pod Koželuhy 100

Hackathon Královéhradeckého kraje 2023 aneb seznamte se s FŇINDER

19. 10. 2023 se na Fakultě informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové uskutečnil již třetí ročník soutěže Hackathon Královéhradeckého kraje 2023. V letošním roce soutěž překonala jeden ze svých milníků, zúčastnil se jí rekordní počet týmů i soutěžících. O první cenu, 20 000 Kč,- pro tým, se rozhodlo soutěžit 21 týmů, nejen z Královéhradeckého kraje, ve kterých programovalo, navrhovalo a ladilo soutěžní aplikace celkem 72 soutěžících.

Podmínky soutěže byly předem jasně dané a i v letošním roce měly soutěžní týmy navrhnout aplikaci nad otevřenými daty Královéhradeckého kraje nebo nad otevřenými daty z Národního katalogu otevřených dat týkajících se Královéhradeckého kraje.

Letošní ročník si oproti svým předchůdcům připsal ještě další prvenství. Soutěž letos probíhala od 8.00 hodin a vyhlášení konečných výsledků se uskutečnilo až po půl desáté večerní. Pro soutěžící ze všech týmů byl průběh velice náročný, protože začínali vyvíjet aplikace od 9.00 hodin do 12.00 hodin a od 12.30 hodin do 18.00 hodin. K dispozici byli soutěžícím mentoři, kteří jim dokázali velice odborně poradit.

Proč se, kromě motivace získání první ceny a zkušeností, účastnit takto náročné a dlouhotrvající soutěže? Soutěžící z týmů měli po celý den skvělé občerstvení, ať již ve formě švédských stolů s různými pochutinami, různými nápoji, k obědu řízkem nebo k večeři pizzou.

Tým z naší školy si zvolil jméno Banánový Naan a jeho složení bylo následující: Zuzana Beránková (I3C), Matěj Strnad (EA3), Tomáš Bosák (I4C), Filip Hanout (I3C). Tomáš pracoval na backendu, Filip na frontendu, Zuzana se podílela na grafické části a návrhu GUI a Matěj byl teamleader, který koordinoval činnost jednotlivých členů a v případě potřeby jim i poradil. Aplikace žáků naší školy, kterou žáci pojmenovali FŇINDER, měla využívat více datových sad a jejím smyslem bylo zadat autobusovou zastávku a aplikace by vyhledala všechny střední školy, seřadila by je podle vzdálenosti od zastávky a zároveň by vyhodnotila šanci uchazeče o přijetí na danou školu. Hlavním problémem týmu bylo, že se v něm sešli žáci, kteří využívají různé technologie, a ty sladit není úplně jednoduché.  Aplikace byla funkční z části, žáci uměli zpracovat data, ale problémy měli s jejich zobrazením. Nepodařilo se jim zcela propojit backend a frontend. Na poslední chvíli navíc v aplikaci udělali změny, které způsobily nefunkčnost některých funkcí. Za dobu vývoje využil tým pomoc mentora jednou, kdy jim po delší době mentor pomohl a tým mohl pracovat dále, i když se konec času na vývoj aplikace již chýlil do svého finále.

Vyvinutou aplikaci měli soutěžní týmy prezentovat před odbornou komisí a dalšími účastníky soutěže. Prezentace aplikace se ujal Matěj, a i když vyvinutá aplikace nebyla zcela funkční, tak jeho cca 5 minutová prezentace byla zároveň odborná, zajímavá i vtipná. Matěj prezentoval odlehčeně, chtěl stránky „prodat“, a mimo jiné u prezentace zazněly nějaké opravdu vynikající hlášky, které musely většinu přítomných opravdu pobavit.

„Co se týče technologií, tak jsme backend psali v Node.js a frontend není v Reactu…“

„(…) že je aplikace podobná Tinderu, je zcela náhodné (…)“

 Celkové výsledky se na webových stránkách soutěže https://www.datakhk.cz/pages/hackathony objevily se zpožděním. Celkově se náš tým umístil na 19. místě z 21 účastníků. Výsledky jsou zde: https://ik.imagekit.io/vapjygx9s2x/Hackathon_2023/Kone%C4%8Dn%C3%A9%20v%C3%BDsledky.pdf.

I přes určité zklamání tým odvedl celkově velké množství práce, za přístup k vývoji aplikace náleží žákům poděkování. Načerpali zcela určitě řadu nových podnětů, které třeba budou moci uplatnit v příštím ročníku této soutěže, pokud se uskuteční, což by pro ně mělo být hlavní motivací. Navíc ze soutěže žáci odjížděli až po 22. hodině a domů se dostali opravdu až v pozdně nočních hodinách. Doufejme, že svoje zkušenosti v budoucnosti zúročí a budou pro ně odrazovým můstkem pro další zlepšování, aby příště mohli uspět lépe. Děkuji za skvělou a příkladnou reprezentaci školy.

Ondřej Kořínek