Učitelé pomáhají učitelům. Pomoc základním školám s distanční výukou.
Po zkušenostech z jarního období s distanční výukou bylo zřejmé, že se základní školy v tomto ohledu potýkají s mnoha technologickými problémy. V podzimním období, kdy jsme začali tušit, že doba opět spěje k výuce na dálku, byla blízkým základním školám nabídnuta pomoc pod heslem:
„Každá aplikace je tak dobrá, jak dobrý je její uživatel. Pomůžeme vám stát se dobrými uživateli.“
Již na začátku školního roku jsme sledovali zhoršující se situaci s koronavirovou epidemií. Pan učitel Klíma, který už na jaře pomohl se zasvěcením do aplikace MS Teams kolegům z naší průmyslové školy a umožnil jim tak pracovat se studenty v online výuce velmi efektivně, nabídl svou pomoc tentokrát i blízkým základním školám v jičínském okrese. Na jeho kontaktní mail s nabídkou zavedení platformy Office 365 se službou MS Teams a seznámení s možnostmi, které nabízí, reagovalo postupně sedm škol – ZŠ Kopidlno, ZŠ Sobotka, ZŠ Libáň, ZŠ Vysoké Veselí, ZŠ Valdice, ZŠ Bělohrad a ZŠ Jičíněves. Ve velmi krátkém čase pro ně zrealizoval kompletní provoz online výuky, proškolení zaměstnanců a poskytnutí cenných pedagogických zkušeností včetně metodických pokynů.
Školení byla rozložena do čtyřech kurzů po cca hodině a půl.
1. Jak vést online hodiny. Toto školení se týká problematiky synchronní výuky, využívání funkcí MS Teams pro tuto výuku a poskytnutí pedagogických postřehů a rad, jak pracovat s žáky během online konferencí.
2. Práce se studijními materiály, zadáním a známkami. Druhý kurz představuje nejvhodnější způsoby, jak se dají poskytovat žákům studijní materiály, zadávat jim úkoly a zpětně vyžadovat jejich odevzdání. Obsahuje i doporučení pro prevenci s podváděním při odevzdávání úkolů.
3. Práce s kvízy. Práci s formuláři a kvízy přibližuje třetí školení. Zároveň řeší otázku, jak efektivně a bez velké námahy řešit asynchronní výuku, jak nastavovat kvízy v rámci zadání.
4. Aplikace Whiteboard (tabule). Seznamuje kolegy s prací v této aplikaci, která je schopna plnohodnotně nahradit interaktivní tabuli v online prostředí.
Ve většině zmíněných základních škol se proškolení podařilo během září a října. Vesměs se panu Klímovi i škole dostalo pozitivních zpětných ohlasů, kde učitelé oceňovali zejména přístup pedagoga, nikoli IT technika, který vše vysvětloval srozumitelně a funkčně s ohledem na vhodnou metodologii. Velkým benefitem byl i jeho osobní přístup, téměř kdykoli individuálně řešil dotazy kolegů.
Na začátku listopadu proběhlo po dohodě s místostarostou panem Petrem Hamáčkem ještě proškolení všech čtyřech jičínských základních škol ve stejném duchu. Přestože mnozí učitelé už s MS Teams nějaké zkušenosti měli, nakonec i tyto podrobnosti obohatily jejich využití této aplikace směrem ke kvalitnější online výuce.
Za mnoho mluví tabulka proškolených kolegů:
1. školení | 2. školení | 3. školení | 4. školení | míst obsazených ve školeních |
||
1. ZŠ | 45 | 37 | 32 | 30 | 144 | |
2. ZŠ | 28 | 23 | 23 | 17 | 91 | |
3. ZŠ | 34 | 32 | 28 | 29 | 123 | |
4. ZŠ | 47 | 48 | 37 | 34 | 166 | |
Celkem obsazených míst | 524 |
Panu Klímovi jistě patří velký dík za nezištnou pomoc kolegům ze základních škol s ohledem na energii a čas, který této aktivitě věnoval. Za vše mluví reakce pana ředitele II. ZŠ:
„Děkuji vám srdečně za školení online, která vedete s mými kolegy a kolegyněmi. (…) Od několika kolegů mám zpětnou vazbu, že jsou s Vaším výkladem spokojeni. A to je dobře.“ Děkuji a jsem s pozdravem. Mgr. Roman Mareš