Muži jsou specialisté…
Už v roce 1922 Karel Čapek v Lidových novinách napsal: „Muž je specialista, zakousne se do své vášně a pak nevidí napravo ani nalevo. Jeho osudem je stát se odborníkem (…) zajímá se jen o svůj výsek světa.“ A množství odborníků se pohybuje po schodištích či zasedá do lavic střední odborné školy v Jičíně, naší střední průmyslové školy. Mnohdy o nich ani spolužáci, ani učitelé neví. Proč? Možná skromnost, možná jistá izolace způsobená zapáleností pro svou odbornost. Takovým příkladem je nenápadný, tichý, modrooký blonďák z I3A Lukáš Tříska, čerstvý mistr České republiky v dráhovém modelářství v kategorii junior.
Jeho vážná tvář se rozzářila, jakmile jsme začali rozhovor na téma dráhové modelářství, v němž reprezentoval Českou republiku už na mistrovství Evropy, vždy velice úspěšně. Nyní, již v kategorii dospělých, se připravuje na mistrovství světa, které proběhne v září v Lotyšsku.
Jaký je rozdíl mezi domácí a závodní dráhou?
Modelářské dráhy jsou vyrobeny ze dřeva, natírají se speciálními přípravky pro zvýšení lepivosti, autíčka dokonce nemají ani přední kolečka, jedou po vodících kartáčcích. Po dráze, zejména po rovince, autíčka jezdí přes 70 km/h. Technika závodních autíček je jiná. Běžné motory točí 20 000, maximálně 30 000 otáček za minutu, zato naše běžně 100 000. Navíc se třeba nepoužívají motory stejnosměrné, ale i střídavé.
Co musíš umět, abys v konkurenci uspěl?
Hlavně je potřeba umět pájet. V pátek zapnu pájku a vypnu ji v neděli. Po každém závodě se musí vymontovat motor a zrepasovat, vyndají a čistí se ložiska.
Musím se soustředit, musím mít postřeh a odhad, musím být také pečlivý.
Kolik stojí jedno závodní autíčko?
Celkově vyjde jedno autíčko na 12 000 až 14 000 korun. Trénuji s jedním autíčkem a ze dvou dalších si vybírám na závody. Ale toto je jen střípek z celkového finančního obnosu, který padne na sezónu. Bez rodinného zázemí bych to určitě nezvládal!
Co vozíš v tom kufru?
Vybavení kufru vypadá jako malý paddock závodního auta. V závodě totiž rozhoduje i desetina milimetru. Například na začátku závodu máme světlost podvozku 0,8 mm, ale po hodině jezdění už jen 0,2 mm.
Máš vůbec na něco čas kromě tréninků, závodů a plnění školních povinností?
(Smích.) Třeba jednou týdně zajíždím do Domu dětí a mládeže do Nové Paky, kde působím jako mentor při trénincích mladších dětí. Snad jim předám to, co je v jejich zálibě posune dál.
Roky trvá, než se jezdec naučí systém jízdy. A Lukáš se již mnoho let své vášni věnuje. Přejme Lukášovi nejrychlejší autíčka, nejrychlejší tratě, nejrychlejší drážky! Apropo na mistrovství světa, v září v Lotyšsku, stát na bedně!