Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola, Jičín, Pod Koželuhy 100

Výměnná praxe studentů 3. ročníku ve slovenském Martine

Je 8. 5. 2016 a my vyrážíme na Slovensko. Celou akci řídí a organizuje náš pedagogický dozor-paní Alena Chlumská a pan František Kubín. Cestou nás čeká ještě zastávka na státním hradě Bouzov a u Hranické propasti. Na konci dlouhé cesty konečně přijíždíme před areál školy a jsme rozděleni do pokojů na internátě.

Výuka a praxe ve škole
Pondělí 9.5.
Naše pondělní vyučování začalo dvěma hodinami Perspektivního programování mikroprocesorů, kde jsme se zaměřili na mikroprocesory typu MCS 51. Po přestávce následovala počítačová grafika. Po stručném výkladu a rozdělení grafiky hodina probíhala spíše hravou formou, kdy jsme v pracích studentů školy měli hledat rozdíly a v závěru hodiny jsme si také tvoření rozdílů mohli sami vyzkoušet. První den výuky jsme završili dvouhodinovkou nazvanou Počítadla v elektronice, která byla zajímavější spíše pro nás elektrotechniky. Nejprve nás vyučující pomocí interaktivní tabule seznámil se speciálním programem, který studentům systémem otázek pomáhá řešit a zapojit zadanou měřící úlohu. Poté jsme si své dovednosti mohli vyzkoušet prakticky.

Úterý 10.5.
Edulab. To je název hodiny, která nás čekala v úterý od osmi hodin. Nedokázali jsme si představit, o co v této hodině půjde. Žádný takový předmět se u nás nevyučuje a tak jsme zprvu měli trochu obavy. Ty ale záhy zmizely. Výuka tohoto předmětu je spjatá s tablety a prací s nimi. Pomocí aplikace, která je využívána i k maturitnímu zkoušení studentů na průmyslovce v Martině, jsme si vyzkoušeli malý test. Ve zbývajícím čase jsme si pomocí jednoho z grafických programů vyzkoušeli tvorbu pohlednice. Druhou a třetí hodinu jsme se lehce zapotili při hodinách anglického jazyka. Kromě jiného si každý zpracoval jednu maturitní otázku a ti nejodvážnější své vypracování předvedli před celou třídou, za což byli odměněni potleskem. Závěr úterního vyučování byl oproti pondělku určen spíše pro strojaře, v hodinách Konstruování CAD/CNC strojů nám vyučující ukázal několik velmi povedených prací zdejších studentů, kteří ke svým výrobkům dokázali vytvářet i animace. Nás nejvíce zaujal obtížný rébus, který se ale několika našim studentům povedlo rozluštit a sestavit.

Středa 11.5.
Hned ráno jsme se rozdělili do dvou skupin na hodiny praxí. Zatímco strojaři šli do dílen a věnovali se své práci, my elektrotechnici jsme se přesunuli do elektrické laboratoře. Tady nám byla na interaktivní tabuli promítnuta dvě schémata a my jsme je v nepájivém poli museli zapojit. V první úloze šlo o rozsvícení diody, ve druhé jsme si museli poradit s bzučákem měnícím svou frekvenci. Někteří z nás byli rychlejší, jiným zapojení chvíli trvalo. Na závěr středečního, tedy posledního dne vyučování, jsme se v předmětu Logistika podniku dozvěděli něco nového, protože tento předmět se na naší škole nemáme. Formou hry jsme si díky stavebnici Technic zahráli na firmu vyrábějící automobily. Rozdělili jsme si pracovní pozice (dělníci, skladníci, zásobovači) a v určeném časovém termínu jsme měli vyrobit přesný počet výrobků. Napoprvé jsme příliš úspěchu nesklidili, ale postupnými kroky a zlepšením práce jsme nakonec vše zvládli.

Lukáš Mokoš, EA3

Volnočasové aktivity

V pondělí odpoledne nás čeká prohlídka města. Venku je pěkné počasí, ale žádný strach zmokneme hned cestou zpátky. Vydáváme se i na nádraží, abychom si zařídili kartičky na vlak. Nikdo z nás neměl ani sebemenší tušení, že na nádraží strávíme tolik času a zažijeme takovou zábavu (spousta z nás měla na slovenské poměry moc velkou hlavu, a tak se jejich fotka na kartičku nevešla). Večer se pár z nás vydává odreagovat do divadla, kde hrají maturanti ze zdejší herecké školy.

Třetí den navštěvujeme hrad Strečno. Autobusem přijíždíme pod kopec, na kterém hrad stojí, a vyrážíme vzhůru. Během prohlídky hradu nás čeká i hudební představení v kapli. Poté se ještě jedeme podívat na blízkou lávku, ze které byl nejen krásný výhled na řeku Váh, ale i na samotný hrad. Po návratu na internát nás ještě čeká turnaj ve florbalu, ve kterém obsazujeme stupně vítězů i poražených (takže na naší straně spokojenost).
Čtvrtý den máme odpočinkový program. Po obědě je pro nás uchystán turnaj ve stolním fotbálku a můžeme si také zastřílet ze vzduchovky.

Pátý den nás čeká celodenní výlet na Štrbské pleso. Našim třídním se podařilo objednat ukázkové počasí, takže se můžeme vyfotit v kraťasech a tričku na hromadě sněhu. Ke Štrbskému plesu jedeme vlakem (opět z našeho oblíbeného nádraží) a část cesty i autobusem, protože je výluka. Dáváme si jedno kolečko kolem vodní plochy a někteří z nás si i vybíhají na skokanský můstek, který stojí nedaleko. Vzhledem ke krásnému počasí je i nádherný výhled do okolí. Cestu zpět začínáme jízdou v tzv. zubačce a poté jedeme vlakem zase na naše nádraží. O večerní program se starají z veliké části zdejší studenti a samozřejmě studentky.

Poslední den nás hned po snídani čeká cesta domů, ale několik z nás tu chce zůstat alespoň týden navíc.