Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola, Jičín, Pod Koželuhy 100

Exkurze ve firmě ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi

Ve dnech 1. a 2. dubna se studenti VOŠ a SPŠ z Jičína měli možnost podívat do pravděpodobně největší strojírenské továrny v České republice, ŠKODY AUTO, která má hlavní sídlo v nedaleké Mladé Boleslavi.

V pondělí 1. dubna jsme se již před devátou hodinou nacházeli v muzeu automobilky, kde jsme se přihlásili k prohlídce, ale kvůli informačnímu šumu byla po nás stejně sháňka. Pak již organizovanost fungovala dobře. Byly nám zapůjčeny žlutozelené vesty s nápisem „VIZIT“ a sluchátka s přijímačem pro bezproblémový výklad našich průvodkyň. Následně jsme mohli s naším autobusem vjet do rozsáhlého areálu podniku. Při přejezdech v areálu si člověk připadl jak v „ocelovém městě“ Julia Verna.

První zastávkou byla lisovna, kde se vyrábí většina plechových komponent budoucí karoserie. Na vstupu jsou obrovské svitky ocelových hlubokotažných plechů o tloušťce menší než 1mm, které jsou již povrchově upraveny pokovením. Po očištění a namazání projíždí pásy linkami postupových, kombinovaných, tažných a stříhacích nástrojů, kde na konci jsou již odebírány hotové plechové díly. Výměna nástrojů podle typu vozidla barevně označených, které prostorově odpovídají autobusu, ale hmotnostně je o mnoho předčí, trvá díky automatizaci jen několik desítek minut. Provoz je zde v dvanáctihodinových směnách nepřetržitý.

Následně jsme navštívili svařovnu. Tam již vládly svařovací roboti a manipulátory. Vždyť vytvořit čtyři tisíce bodových svarů ve správných místech a odpovídající kvalitě v rozumném čase není maličkost. Po vynechání lakovny jsme se mohli podívat na montážní linky kompletace motorů. Zde nás zaujalo automatické navážení komponent jakýmisi vláčky, které sami věděly, kam mají jet, co naložit, co složit.

Potom nás již čekaly finální linky, ze kterých vyjíždí hotová auta. Vše podléhá danému taktu linky. I tady se uplatňují manipulátory při demontáži dveří na počátku a jejich šťastnému setkání před koncem linky nebo při montáži skel. Těžko vše popsat, to se musí vidět.

Na závěr jsme mohli po odevzdání vest projít celým muzeem s odborným výkladem o historii podniku a zhlédnout mnoho slavných, speciálních nebo typických vozidel dlouhé éry výroby dopravních prostředků v Mladé Boleslavi.

Ing. Miroslav Vavroušek